Do zapewniwnia Państwu usług na najwyższym poziomie i zapewnienie prawidowego funkcjonowania strony stosujemy politykę plików cookies. Mogą Państwo również wyłaczyć pliki cookie na swojej przeglądarce.
7 kwietnia 2025 r. w naszej szkole miał miejsce wykład z matematyki pt. „Popularne błędy w rachunku prawdopodobieństwa na przykładach wyjętych z życia” – spotkanie, kolejny już raz, zainicjował, przygotował i poprowadził Pan Rafał Tryniecki, absolwent I LO (Matura 2014), a także absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, kierunek – matematyka. Aktualnie Pan Rafał jest doktorantem w dziedzinie układów dynamicznych na UW, zawodowo zaś – konsultantem aktuarialnym z kilkuletnim doświadczeniem. Warto dodać, że Panu Rafałowi za jego zaangażowanie w przybliżanie trudnych matematycznych zagadnień uczniom I LO oraz systematyczne działania na rzecz popularyzacji „królowej nauk” przyznany został w czerwcu 2024 roku tytuł Przyjaciela Przemyskiego Słowaka.
Tym razem wykładowca zaprezentował naszym uczniom wiele przykładów dotyczących zastosowania rachunku prawdopodobieństwa w sytuacjach praktycznych, jak np. ocena ryzyka decyzyjnego albo właściwie interpretowanie wyników otrzymywanych przy zastosowaniu testów np. w medycynie. Poruszył również kwestię zrozumienia, czym jest moc testu, czyli jego zdolność do wykrycia badanej cechy (czułość) lub wykrycia jej braku (swoistość). Słuchacze mogli zapoznać się z licznymi paradoksami, np. Paradoks chłopaka i dziewczynki, Paradoks Simsona, Paradoks Bertranda oraz Błąd rozumowania prokuratorskiego. Ostatni przykład poruszył słuchaczy chyba najbardziej, gdyż dotyczył on sprawy Sally Clark, brytyjskiej prawniczki, ofiary procesu sądowego, w którym skazano ją niesłusznie na surową karę, powołując się na dane statystyczne.
Podsumowując, można stwierdzić, że bardzo ważne jest umiejętne odczytywanie i interpretowanie informacji pozyskiwanych przez narzędzia, jakich dostarcza rachunek prawdopodobieństwa. Warto więc te narzędzia poznawać i dobrze je wykorzystywać. Sam wykład był prowadzony w atmosferze otwartej na pytania ze strony słuchaczy. Zawierał solidną dawkę matematycznej wiedzy i jej zastosowań.